BUSINESS ANALYSE
Mutsaars Bikes is de regionale wielerspecialist voor de racefietsen en MTB’s. Zowel voor fietsen, onderhoud, kleding en uiteraard advies.
De webshop van Mutsaars bikes is een state-of-the-art platform met vele mogelijkheden. Maar wie is Mutsaars Bikes online en welke klanten willen en kunnen ze bedienen? De centrale vraag speelt zich dan ook af omtrent dit onderwerp.
Aanpak: Business development + E-commerce
Wat hebben we hier voor ingezet?
> Interne business analyse + marktonderzoek
> Verkoopgeschiedenis studie en conclusies
> Plan van aanpak + planning
UITDAGING
Het succes van de fysieke winkel online vertalen was de uitdaging. Door analyse van het aanbod, concurrenten en de markt werd al snel duidelijk dat we terug moesten naar de tekentafel. Daar hebben we een aantal scenarios op papier gezet en naast elkaar uitgevoerd.
Dus eerst opzetten, testen, aanpassen en indien succesvol verder uitbouwen. Wat snel naar voren kwam was de behoefte aan meerdere kanalen. Verkoop via eigen webshop en daarnaast Bol.com en Amazon als strategisch platform.
Onze aanpak:
> Google Ads, Display marketing
> Bol.com – Amazon
> SEO, linkbuilding
> Facebook, Instagram
AANPAK
De eerste stap naar meer resultaat was een stap terug naar de tekentafel. Het op een rij zetten van commerciele parameters gaf het inzicht op de mogelijkheden op product niveau. Deze inzichten werden afgezet tegen de realiteit van de markt waardoor we per product/categorie wisten waar de mogelijkheden lagen.
Een belangrijke conclusie heeft betrekking op de inkoop. Om Mutsaars Bikes beter online te laten presteren moesten we eerst terug naar de inkoop. Met leveranciers afpsraken maken over de collectie en voorwaarden, om zo de voorwaarden te scheppen voor online succes.
Samenvatting: van business analyse – naar inkoop – assortiment bepaling – kanalen kiezen – Google Ads – socials – nieuwsbrieven – SEO.